З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про позашкільну освіту
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, N 46, ст.393 )
Цей Закон відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР )
визначає державну політику у сфері позашкільної освіти, її
правові, соціально-економічні, а також організаційні, освітні та
виховні засади.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
Для цілей цього Закону вживаються такі терміни:
система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає
державні, комунальні, приватні позашкільні навчальні заклади; інші
навчальні заклади як центри позашкільної освіти у позаурочний та
позанавчальний час (загальноосвітні навчальні заклади незалежно
від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі школи
соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати,
професійно-технічні та вищі навчальні заклади I-II рівнів
акредитації); гуртки, секції, клуби, культурно-освітні,
спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об'єднання на базі
загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виробничих
комбінатів, професійно-технічних та вищих навчальних закладів I-II
рівнів акредитації; клуби та об'єднання за місцем проживання
незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;
культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші
навчальні заклади, установи; фонди, асоціації, діяльність яких
пов'язана із функціонуванням позашкільної освіти; відповідні
органи управління позашкільною освітою і науково-методичні
установи;
позашкільна освіта - сукупність знань, умінь та навичок, що
отримують вихованці, учні і слухачі в позашкільних навчальних
закладах у час, вільний від навчання в загальноосвітніх та інших
навчальних закладах;
позашкільний навчальний заклад - складова системи
позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички
за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій
самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток,
підготовку до активної професійної та громадської діяльності,
створює умови для соціального захисту та організації змістовного
дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров'я
вихованців, учнів і слухачів;
філії позашкільного навчального закладу - структурно
відокремлені підрозділи позашкільного навчального закладу, що
знаходяться поза межами розташування основного позашкільного
навчального закладу і виконують таку ж освітню діяльність, як
основний позашкільний навчальний заклад в цілому або за окремими
її напрямами;
педагогічне навантаження педагогічних працівників
позашкільних навчальних закладів - час, призначений для здійснення
навчально-виховного процесу педагогічними працівниками
позашкільного навчального закладу;
освітня діяльність позашкільного навчального закладу - процес
надання знань, формування вмінь і навичок з різних напрямів
позашкільної освіти, розвитку інтелектуальних і творчих
здібностей, фізичних якостей відповідно до задатків та запитів
особи;
вихованці - особи, які відвідують гуртки, клуби, творчі
об'єднання, секції позашкільного навчального закладу за
інтересами, здібностями та нахилами, отримують допрофесійну
підготовку;
учні - особи, які відвідують класи та інші творчі об'єднання
позашкільного навчального закладу, навчально-виховна робота в яких
організована у формі класно-урочної або іншої системи;
слухачі - особи, які проводять дослідницьку, пошукову та
експериментальну роботу з різних проблем науки, техніки,
мистецтва.
Стаття 2. Законодавство України про позашкільну освіту
Законодавство України про позашкільну освіту базується на
Конституції України і складається із Закону України "Про освіту"
( 1060-12 ), цього Закону, міжнародних договорів України, згода на
обов'язковість яких надана Верховною Радою України, інших
нормативно-правових актів.
Стаття 3. Завдання Закону України "Про позашкільну освіту"
Завданнями цього Закону є:
забезпечення прав громадян на здобуття позашкільної освіти;
визначення основних засад державної політики щодо
позашкільної освіти;
створення нормативно-правової бази для подальшого розвитку
позашкільної освіти;
встановлення правових засад діяльності позашкільних
навчальних закладів;
визначення основних напрямів, змісту і форм
навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах;
визначення прав та обов'язків учасників навчально-виховного
процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства
про позашкільну освіту;
створення умов для благодійної діяльності юридичних і
фізичних осіб з метою розвитку позашкільної освіти;
регулювання відносин між органами державної влади і
навчальними закладами, установами та організаціями, які визначають
зміст, форми і методи позашкільної освіти вихованців, учнів і
слухачів;
створення умов для соціального захисту педагогічних
працівників, вихованців, учнів і слухачів позашкільних навчальних
закладів.
Стаття 4. Позашкільна освіта
Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти,
визначеної Конституцією України, Законом України "Про освіту", цим
Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань
вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних
запитів і потреб у професійному визначенні.
Стаття 5. Структура позашкільної освіти
Структуру позашкільної освіти становлять:
позашкільні навчальні заклади;
інші навчальні заклади як центри позашкільної освіти у
позаурочний та позанавчальний час, до числа яких належать:
загальноосвітні навчальні заклади незалежно від підпорядкування,
типів і форм власності, в тому числі школи соціальної
реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати,
професійно-технічні та вищі навчальні заклади I-II рівнів
акредитації;
гуртки, секції, клуби, культурно-освітні,
спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об'єднання на базі
загальноосвітніх навчальних закладів, міжшкільних
навчально-виробничих комбінатів, професійно-технічних та вищих
навчальних закладів I-II рівнів акредитації;
клуби та об'єднання за місцем проживання незалежно від
підпорядкування, типів і форм власності;
культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші
навчальні заклади, установи;
фонди, асоціації, діяльність яких пов'язана із
функціонуванням позашкільної освіти.
Стаття 6. Здобуття позашкільної освіти
1. Вихованці, учні і слухачі мають право на здобуття
позашкільної освіти відповідно до їх здібностей, обдарувань,
уподобань та інтересів.
2. Позашкільна освіта здобувається громадянами у позаурочний
та позанавчальний час у позашкільних навчальних закладах та інших
навчальних закладах як центрах позашкільної освіти незалежно від
підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі в школах
соціальної реабілітації, міжшкільних навчально-виробничих
комбінатах, професійно-технічних та вищих навчальних закладах
I-II рівнів акредитації.
Здобуття позашкільної освіти грунтується на принципі
добровільності вибору типів закладів та видів діяльності, а також
здійснюється за участю батьків або осіб, які їх замінюють,
трудових колективів, громадських організацій, товариств, фондів.
3. Іноземці та особи без громадянства, які перебувають в
Україні на законних підставах, здобувають позашкільну освіту у
порядку, встановленому для громадян України.
Стаття 7. Мова навчання і виховання у позашкільній освіті
Мова навчання і виховання у позашкільній освіті визначається
статтею 20 Закону України "Про засади державної мовної політики"
( 5029-17 ).
{ Стаття 7 в редакції Закону N 5029-VI ( 5029-17 ) від
03.07.2012 }
Стаття 8. Основні завдання позашкільної освіти
Основними завданнями позашкільної освіти є:
виховання громадянина України;
вільний розвиток особистості та формування її
соціально-громадського досвіду;
виховання у вихованців, учнів і слухачів поваги до
Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття
власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії;
виховання у вихованців, учнів і слухачів патріотизму, любові
до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних
цінностей Українського народу, а також інших націй і народів;
виховання у вихованців, учнів і слухачів шанобливого
ставлення до родини та людей похилого віку;
створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і
фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів;
формування у вихованців, учнів і слухачів свідомого й
відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я
оточуючих, навичок безпечної поведінки;
задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і
слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структури
освіти;
задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у
професійному самовизначенні і творчій самореалізації;
пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і
талановитих вихованців, учнів і слухачів;
вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і
слухачів, підготовка спортивного резерву для збірних команд
України з різних видів спорту;
організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його
нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень;
виховання в учасників навчально-виховного процесу свідомого
ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих;
формування здорового способу життя вихованців, учнів і
слухачів;
здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової
роботи.
Стаття 9. Основні засади державної політики у сфері
позашкільної освіти
1. Державна політика у сфері позашкільної освіти здійснюється
на принципах:
доступності позашкільної освіти громадянам України незалежно
від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших
переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового
стану, місця проживання, мовних або інших ознак;
фінансування державних та комунальних позашкільних навчальних
закладів відповідно до їх структури;
добровільності вибору типів позашкільних навчальних закладів,
форм позашкільного навчання і видів діяльності;
науковості, світського характеру освіти;
правового і соціального захисту вихованців, учнів і слухачів
в їх прагненні до вільного, різнобічного розвитку особистості.
2. Державна політика у сфері позашкільної освіти спрямована
на:
створення умов для здобуття вихованцями, учнями і слухачами
позашкільної освіти;
збереження та розвиток мережі державних та комунальних
позашкільних навчальних закладів без права їх перепрофілювання,
перепідпорядкування, злиття, закриття, передачі приміщень,
обладнання, техніки в оренду;
координацію зусиль органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій,
об'єднань громадян та сім'ї на подальше становлення і розвиток
позашкільної освіти.