Середа
24.04.2024
09:54
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
НЗ Ватутіного
  • Ватутінська ЗОШ №5
  • Ватутінська ЗОШ №2
  • ДНЗ №7"Сонечко"
  • Ватутінська ЗОШ №6
  • Погода
    Ватутінська міська станція юних техніків

    Методика підготовки вихованців до участей в  змаганнях

     

    Гра, як відомо, — справа азартних людей, вона приваблює і захоплює. І вже давно не таємниця, що педагог за будь-якої можливості звертається до ігрової діяльності або задіює ігрові технології для досягнення результатів у навчанні.

    Гра як засіб досягнення успіху.

    У позашкільній роботі гра активно використовується в спортивній радіопеленгації — цей вид спорту популярний у багатьох країнах Європи та Азії. Протягом XX століття він перетворився з екзотичного заняття для ентузіастів на масове захоплення.

    З'ясувалося, що чехи, як і росіяни, роблять акцент на фізичній підготовці. Відмінністю української школи спортивної радіопеленгації є спрямування зусиль на комплексну підготовку, поєднання досягнення гарної фізичної форми з інтелектуальними навантаженнями.

    Важливий аспект підготовки наших вихованців — проведення тренувальних зборів напередодні змагань для відпрацювання злагодженості команди, націлення на переможне закріплення знань і вмінь. Наочна ілюстрація — аналіз результативності участі вихованців у змаганнях.

     

    Методи навчання та виховання

    У навчанні використовують такі групи методів:

    1. Словесні: розповідь, коментар, інформування, інструктаж, діалог, постановка завдання, закономірні та функціональні пояснення, моделювання, аналіз і обговорення з використанням спеціальної термінології.

    2. Наочні: демонстрування технічних засобів, реальних об'єктів та їх зображень, використання схематичних (географічних, топографічних карт, тактичних схем, малюнків), екранних (відео-, фото-) засобів, показ вправ.

    3. Практичні:

    - фізичні (опанування спортивної техніки, розвиток рухових якостей);

    - розумові (розвиток інтелектуальних якостей, комплексний розвиток розумових і фізичних якостей).

    4. Інтегрування: використання під час виконання тренувальних вправ ігрових технік, педагогічних прийомів активізації розумової діяльності та інших методичних прийомів.

    5. Ситуація інтересу: використання емоційно насичених розповідей та ігрових завдань як засіб боротьби із байдужістю вихованців.

    6. Аналіз життєвих ситуацій: створення ситуацій емоційного переживання, розвиток уяви.

    7. Стимулювання обов'язку й відповідальності: обґрунтування завдань, установлення правил, привчання до свідомого й обов'язкового виконання вимог.

    8. Заохочення: організаційно-педагогічні вимоги до схвалення, емоційної підтримки.

    9. Контроль: система самоконтролю, заохочення проявів взаємодопомоги, прагнення до самопідготовки, самодисципліни, самооцінювання.

    10. Моніторинг: аналіз змін тренувального процесу (його етапів), показників досягнень (колективних, індивідуальних) та корекція плану тренування.

    Практична підготовка вихованців має на меті закріпити і вдосконалити навички спортивної радіопеленгації, що поєднуються зі знаннями радіоапаратури.

    Основною формою практичної підготовки є відпрацювання навчально-тренувальних задач, які містять вправи і практичні завдання на засвоєння основних елементів пошуку (вміння користуватися картою, пеленгувати маяки та наносити їх на карту), розвивають необхідні фізичні якості (витривалість, швидкість). 

    Творчий підхід педагога-тренера

     

    Найбільш вдалим шляхом оптимізації навчально-виховного процесу є створення сприятливої психологічної атмосфери для перебігу навчально-пізнавальної діяльності вихованців. Оскільки в спортивній радіопеленгації потенціальні можливості (фізичні, розумові) вихованців природно випробовуються на фоні вольових та емоційних зусиль, логічно базувати навчально-виховний процес на збагаченні пізнавального і соціального досвіду вихованців засобами гри. Це сприяє розвитку дитячої уяви, емоційної сфери та зміцненню мотиваційної.

    Творчість педагога у навчально-виховному процесі виражається у використанні яскравих прикладів спортивних досягнень, життєвих парадоксальних ситуацій, фактів із життя видатних спортсменів та іншого, що може створити ситуацію емоційного переживання (пошуку, роздумів, здивування, захоплення й інтересу). Поряд з цим захват та емоційне піднесення підживлюються через висвітлення спортивних подій в Україні (світі), обговорення гарних спортивних результатів, власних успіхів, досягнень або невдач, що стимулюють до успіхів у подальшому процесі підготовки.

    Початкова успішність у життєдіяльній сфері вихованців відіграє ключову роль і є основою для формування почуття успішності.

    З перших занять педагог ознайомлює кожного вихованця з програмою і цілями підготовки. Слід пам'ятати: якщо вихованець не має бажання навчитися, то його навчити неможливо. Саме тому керівник мотивує гуртківця, акцентує увагу на позитивних якостях спортсмена, які необхідно розвинути чи вдосконалити. Для посилення впливу на вихованців залучаються їхні батьки: сприятлива їхня присутність на спільних заходах. Головне в цьому — зміцнити бажання початківців і тих, хто займається не перший рік, йти до своєї мети — до успіху, покращення спортивних результатів. Ця справа суттєво полегшується, якщо сам педагог є діючим спортсменом і предметом гордості для своїх вихованців.

    Основну увагу педагог зосереджує на процесі підготовки вихованців, виходячи з особистих цілей та рівня підготовленості новачків, а тренувальний процес планує як складову навчально-виховної роботи. Базуючи навчально-виховний процес на засадах співпраці з вихованцями педагог обов'язково повинен:

    1. Продумати питання організації всіх видів комплексної підготовки.

    2. Продумати і спланувати норми і хід співпраці педагога і вихованців.

    3. Передбачити комунікацію, взаємодію і взаємодопомогу вихованців.

    4. Представити вихованцям програму майбутньої діяльності, розкрити перспективи практичної підготовки та алгоритм технології.

    5. Організувати тренувальний процес як систему для прояву талантів та можливостей вихованців.

    6. Базувати процес підготовки вихованців на збагаченні їх власного пізнавального і соціального досвіду.

     

    Алгоритм дій вихованців під час тренування

    1. Сприйняти, усвідомити, осмислити.

    2. Запам'ятати, узагальнити і систематизувати, застосувати знання за
    представленим зразком у стандартній ситуації.

    3. Застосувати знання й уміння шляхом творчого підходу.

    Алгоритм дій вихованців на старті

    1. Чітко уявити карту і подумки пройти дистанцію.

    2. Програти в уяві типові ситуації з минулого досвіду.

    3. Використати елементи аутотренінгу і спрямувати думки в творче русло.

    Старші вихованці свідомо дотримуються встановлених правил тренувань, підтримують фізичну форму, виконують завдання, заплановані педагогом для самопідготовки. Такий позитивний приклад є взірцем, а іноді й предметом заздрості для початківців і стимулом для випробування власних сил, що дає безліч способів для самовираження. Самовираження проявляється також у безкорисливій допомозі один одному, підтримці, співчутті, радості за успіх, у порадах товаришам по команді.