МІСЬКА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ
Відділу освіти Ватутінської міської ради
Черкаської області
20250, м. Ватутіне, вул. Звенигородська 12 , тел.(047
- 40) 6-33-31, email: sut1964@gmail.com
Інновації в організації навчально – виховного
процесу в позашкільному навчальному закладі
Підготувала:
Петренко марина Олександрівна
2013
Створювати
додаткові умови для самовизначення, саморозвитку, самореалізації особистості,
формування моральних якостей у дітей та підлітків, соціально - громадського
досвіду; сприяння професійній орієнтації, розвитку творчих здібностей - такі
завдання сьогодні покладає держава на систему позашкільної освіти.
Актуальною
проблемою сучасної педагогічної науки та суспільства, зокрема - є розроблення нової стратегії розвитку
національної освіти, що забезпечить прискорення інтеграції України в
європейський освітньо - науковий і
культурний простір. Освіта ХХІ століття – це освіта для людини - дослідника, здатної до творчого мислення,
самостійного пошуку шляхів вирішення актуальних проблем.
Це зумовлює необхідність
кардинального оновлення змісту навчання й виховання, розроблення й практичного
впровадження новітніх освітніх технологій, спрямованих на реалізацію основних
вимог стратегії розвитку сучасної освіти, переорієнтацію на компетентнісний
підхід, нові інформаційні технології, неперервність самоосвіти, формування
навичок співпраці, а також утвердження в системі освіти принципу профільності
навчання, суспільне визнання нових стандартів освіти та незалежної оцінки
результатів навчання[6].
Основними
завданнями навчально - виховного процесу в позашкільних навчальних закладах залишаються: забезпечення безперервності та
наступності навчання і виховання; гармонійне поєднання інтересів особистості,
суспільства, держави у питаннях творчого та інтелектуального розвитку дітей і
молоді; спрямування педагогічних технологій, інноваційних процесів на
особистість дитини, на розкриття її здібностей, на задоволення інтересів і
потреб у самовизначенні, на орієнтацію підростаючого покоління на здоровий
спосіб життя.
Однією з ключових вимог - є підвищення якості освіти. В умовах
конкуренції знань в освітньому просторі України актуальною є проблема
підвищення якості позашкільної освіти і, як наслідок – розроблення об’єктивних
критеріїв її оцінки (інформаційно - діагностичних, мотиваційних, виховних), що
вказують на успішність оволодіння знаннями, вміннями та навичками, мотивацію
навчальної діяльності, інструменти самооцінки та самопізнання [6].
Сучасною психолого - педагогічною наукою зроблено суттєвий внесок у створення
науково - методичного підґрунття для формування освітнього середовища
позашкільних навчальних закладів і забезпечення креативної спрямованості його
невід’ємної складової – навчально-виховного мікросоціуму. Значними є наукові
доробки щодо дослідження проблеми формування творчої особистості, розвитку
психолого - педагогічних теорій розвивального навчання й виховання.
Науково - теоретичною
основою навчально-розвивальної та виховної діяльності сучасних позашкільних
навчальних закладів є - педагогічна
спадщина С.Русової, В.Сухомлинського, К.Ушинського; праці
Л. Виготського, Д. Ельконіна, В. Роменця, С. Рубінштейна з
проблем формування творчої особистості; В. Давидова, П. Гальперіна,
А. Запорожця, О. Леонтьєва щодо теорії розвиваючого навчання;
І. Беха, В.Вербицького, В. Рибалки, Г.Костюка, С. Максименко,
В. Мачуського, В. Моляка, В. Паламарчук, Г. Пустовіта,
А. Сиротенка з проблем виховання та розвитку особистості в шкільному та
позашкільному навчальному процесі; Ю.Жука, В.Бикова щодо дослідження процесів
формування та розвитку навчально - виховного середовища та освітнього соціуму
як його невід’ємної складової; О.Сухомлинської та ін. щодо дослідження
особливостей функціонування педагогічних систем; В.Вербицького,
Г. Пустовіта з проблем екологічного виховання; Л. Ковбасенко,
Р. Науменко, Л. Павлової, Г. Пустовіта, Т. Сущенко
щодо організаційно-педагогічних засад діяльності позашкільних навчальних
закладів [7; 9].
На часі необхідним є визначення
пріоритетних напрямів спільної роботи вчених і педагогів - практиків. В.Сухомлинський наголошував, що перетворення
наукових істин у живий досвід творчої праці – найскладніша сфера дотикання
науки до практики [5]. Досвід підтверджує, що постійна творча взаємодія
наукової думки та практичного досвіду педагогів сприятиме розв’язанню завдань
підвищення якості позашкільної освіти. Серед них, на наш погляд, слід
виокремити удосконалення науково - методологічних засад діяльності навчальних
закладів; удосконалення системи навчальної, розвиваючої та виховної роботи;
широке впровадження в педагогічну практику наукових методів педагогічного
моделювання; активізацію інтеграційних процесів щодо використання освітньо - розвиваючих і здоров’я збережувальних технологій; психологічний супровід суб’єктів
навчально - виховного процесу.
Зазначене сприятиме
постійному вдосконаленню науково - методичної бази, здійсненню модернізації
освітнього середовища (удосконалення матеріально - технічних і психолого - педагогічних
умов навчальних закладів, активізація навчально
- виховного мікросоціуму; роботи щодо формування в Україні цілісного
освітнього та інформаційно - методичного простору).
Слід зазначити, що науково - методичне
забезпечення позашкільних навчальних закладів дозволяє здійснювати навчально –
виховний процес на основі сучасних особистісно орієнтованих методик і
технологій, спрямовує діяльність закладів на постійне підвищення науково - методичної
компетентності й професійної майстерності педагогів. Відтак, на сьогодні
діяльність позашкільних навчальних закладів має досить розроблене науково - методичне
підґрунтя, що сприяє підсиленню активності й креативної спрямованості
позашкільного навчально - виховного мікросоціуму та забезпечує ефективність
інноваційних процесів у системі позашкільної освіти.
Навчити
вчитись, навчити жити (культура побуту, здоровий спосіб життя), навчити жити
разом (культура людських взаємостосунків), практична направленість навчання
були і є актуальними завданнями діяльності педагогічних колективів. Саме тому
сучасні системи освітньо - розвивальної роботи позашкільних навчальних закладів спрямовані на постійне розширення поля креативності вихованців,
формування в них стійкої внутрішньої мотивації до навчально - пізнавальної та
творчої діяльності, розширення соціального досвіду, формування позитивної
«Я – концепції». Це не лише забезпечує самореалізацію вихованців у
обраних видах навчально - творчої діяльності, а й сприяє їх професійному
самовизначенню та соціальній адаптації [8].
Залежно
від освітніх потреб кожної дитини, її пізнавальних можливостей та мотивів,
здібностей і нахилів вибудовується особистісна освітня траєкторія одержання
позашкільної освіти. У цьому контексті збільшується питома вага
індивідуалізованих форм роботи з дітьми в поєднанні з груповими і колективними.
Педагог обирає форму та структуру навчальних занять, методи навчання, керуючись
їх педагогічною доцільністю.
Успішність
навчально - розвивальної та виховної роботи педагогічних колективів значною
мірою залежить від органічного поєднання творчої праці та кращого досвіду
досвідчених педагогів із новаторськими ініціативами молодих колег. Саме такий
підхід є основою для визначення шляхів розвитку закладів і впровадження
різнопланових інновацій.
Широкого використання набувають інформаційні
технології та інтерактивні методи навчання: «Перше знайомство», «Ділова гра»,
«Інтерв’ю», «Самооцінка», «Мозковий штурм» а також групи інновацій:
Організаційно
- технологічні інновації : організація роботи позашкільного навчального закладу, територіального
відділення МАН України; розроблення й реалізація обласних освітніх і
науково – методичних розробок ;
Методичні інновації:
розроблення науково - методичних проблем, пов’язаних із розвитком творчих
здібностей дітей та учнівської молоді, підвищенням креативної спрямованості
позашкільного навчально - виховного мікросоціуму, інтеграцією освітньо - розвивальних
і здоров’язбережувальних технологій; розроблення методик розвитку творчих
здібностей вихованців в процесі навчально - творчої діяльності в позашкільний
час; діяльність обласних профільних методичних об’єднань педагогів позашкільних
навчальних закладів;
Процесуальні інновації : організація психологічного
супроводу суб’єктів навчально-виховного процесу; упровадження програм психолого
- педагогічних тренінг-курсів, нових навчально - виховних програм розвивального
спрямування; розширення освітнього середовища як результат співпраці з вищими
навчальними закладами, науковими організаціями, науково - виробничими
підприємствами, закладами культури тощо; організація навчально - виховної
роботи за новими напрямами позашкільної освіти; упровадження наскрізних
виховних програм народознавчого, екологічного, валеологічного, дослідницького,
патріотичного спрямування тощо [7].
Цілеспрямована робота педагогів над упровадженням інноваційних процесів у діяльність позашкільних навчальних закладів стане основою для формування в позашкільному освітньому просторі регіону:
- системи раннього творчого розвитку дитини як інноваційного напряму навчально - виховної роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку ;
- системи організації науково - дослідницької діяльності учнівської молоді (діяльність територіального відділення МАН України );
- обласних профільних методичних об’єднань педагогів, що діють з метою вироблення спільних підходів до розв’язання актуальних методико - педагогічних і ключових організаційно-технологічних завдань, визначають пріоритетні напрями роботи.
Особливе значення слід надати
координації роботи педагогічних колективів позашкільних навчальних закладів над
методико - педагогічними проблемами, розробленню нових підходів, методик і
технологій, узагальненню перспективного педагогічного досвіду колективів і
творчих груп.
Основними напрямами науково - методичної
роботи педагогічного колективу необхідно зробити створення ефективної системи
роботи з проблеми формування творчих здібностей дітей та учнівської молоді в
позашкільному освітньому просторі; удосконалення соціально - педагогічної
моделі закладу як комплексного позашкільного навчального закладу ; узагальнення
матеріалів з досвіду роботи педагогів з науково - методичної проблеми «Шляхи
оптимізації навчально - виховної, організаційної та методичної роботи у
сучасному позашкільному навчальному закладі» та низки актуальних методико - педагогічних
проблем; організація методичного та психологічного супроводу діяльності
позашкільних навчальних закладів регіону.
Означене сприяє не лише самореалізації
вихованців у обраних ними видах навчально - творчої діяльності, а і їхньому
професійному самовизначенню та соціальній адаптації.
Такий підхід
забезпечить можливість організації навчально - виховного процесу на основі
сучасних особистісно орієнтованих методик і технологій; спрямує діяльність методичних об’єднань на підвищення
науково - методичної та професійної компетентності педагогів.
Важливою умовою
інтелектуально - творчого розвитку є збереження
й укріплення фізичного й психічного здоров’я вихованців. У наш час – час
бурхливого розвитку інформаційних технологій, безперервних суспільно - політичних
змін – ця проблема набула особливого соціального значення. Саме тому, на нашу
думку, в основу діяльності позашкільних навчальних закладів має бути покладено
ідею інтеграції навчально – розвиваючих і здоров’язбережувальних технологій.
Методологічною
основою для формування систем роботи з формування культури здоров’я вихованців
є концепції цілісності педагогічного процесу Ю. Бабанського та
гуманістичного виховання В. Сухомлинського, а також сукупність ідей щодо
визнання людини вищою цінністю суспільного розвитку; провідної ролі активності
самої особистості в процесі її розвитку; єдності природи, людини і суспільства;
системного та цілісного підходу до соціально - педагогічних явищ.
Застосування
такого підходу забезпечує збагачення
змісту профільних навчально - виховних програм (розширення знань та уявлень
вихованців про здоров’я, культуру здоров’я, здоровий спосіб життя; підвищення
їхньої мотиваційної спрямованості на збереження й зміцнення власного здоров’я);
створення
організаційно - педагогічних умов для роботи профільних творчих об’єднань (розширення сфери навчально - творчої взаємодії вихованців
із природним середовищем, формування елементарних навичок загартування,
фізичного розвитку, здорового способу життя);
упровадження сучасних форм і
методів навчально-виховної роботи як складових особистісно орієнтованих
профільних педагогічних технологій позашкільної освіти; зорієнтованість навчально-виховного процесу на реалізацію освітньої
соціально-педагогічної концепції «Сім’я – дошкільна установа – школа –
позашкільний і вищий навчальні заклади» [1].
Слід зазначити, що постійне
підвищення наукоємності освітньо - розвивальної роботи позашкільних навчальних
закладів зумовлює підвищення вимог щодо психолого - педагогічної компетентності
педагогів, розроблення та впровадження
відповідних моделей психологізації навчально - виховного процесу.
За такого підходу психологізація
освітньо - розвивальної діяльності позашкільних навчальних закладів
розглядається нами як така, за якої набуті вихованцями знання, уміння й навички
стають основою для розкриття їхнього особистісного, інтелектуального та
творчого потенціалу. Це передбачає: постійне вдосконалення професійних і творчих
здібностей педагогів; розроблення та впровадження авторських психолого - педагогічних
програм, спрямованих на розкриття творчого потенціалу вихованців; психологічний
супровід навчально - виховного процесу; інтелектуально - творчу діяльність вихованців за програмами
спецкурсів розвивального та дослідницького спрямування; участь у конкурсних заходах різних
організаційних рівнів.
Слід зазначити,
що процес удосконалення організаційно - технологічних засад позашкільної освіти
буде ефективним за умов постійної підтримки з боку влади, адже виховання
підростаючого покоління коштує дорого, а його перевиховання – значно дорожче.
За визначенням ЮНЕСКО, сьогодні позашкільна освіта «…є відкритою неформальною
паралельною освітою, спроможною швидко й мобільно реагувати на зміни в
соціальному середовищі, на різноманітність потреб і мотивів соціуму, здібностей
дітей» [4; 6].
Об’єднання в регіонах зусиль
ініціативних педагогів - практиків, створення профільних методичних об’єднань і
творчих груп, співпраця з науковцями у галузі педагогіки і психології,
соціологами, іншими фахівцями – це саме той фактор, що не лише забезпечить
упровадження інновацій, розроблення ефективних методик і технологій, а й
сприятиме розвитку позашкільної освіти в цілому.
Отже, на підставі зазначеного можна
стверджувати, що інноваційність, креативність, стабільність розвитку
позашкільної освіти сприяє її утвердженню в сучасному суспільстві як
самодостатнього й соціально активного явища, одного з потужних факторів
модернізації освітнього простору України.