Неділя
22.10.2017
18:22
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів
НЗ Ватутіного
  • Ватутінська ЗОШ №5
  • Ватутінська ЗОШ №2
  • ДНЗ №7"Сонечко"
  • Ватутінська ЗОШ №6
  • Погода
    Ватутінська міська станція юних техніків

    Відділ освіти Ватутінської міської ради

    Методичний кабінет

    Ватутінська міська станція юних техніків


     

    Виготовлення іграшок та сувенірів на занятті гуртка початкового технічного моделювання

                                              

                                                                                                                                                

    м. Ватутіне

    2013 рік

    Автор: Поліщук Ірина Сергіївна

     Керівник гуртка: «Початково технічне моделювання».

     

    Виготовлення іграшок та сувенірів на занятті гуртка

    початкового технічного моделювання

     

    Методична розробка містить додатковий матеріал з історії виникнення іграшки та її роль в розвитку особистості дитини.

    Може бути використана на заняттях початкового технічного моделювання та трудового навчання.

    Рекомендовано вчителям початкових класів, образотворчого мистецтва, керівникам гуртків позашкільних навчальних закладів, батькам та учням.


    Вступ

      

    Заняття гуртковою роботою – це невичерпні можливості загального розвитку дитини, метою яких є формування естетичного ставлення вихованців до природи, праці і життя; виховання інтересу і любові до мистецтва, формування творчого сприйняття, логічного мислення, просторового уявлення, тощо.

    Початкове технічне моделювання (далі - ПТМ)  -  це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, умінь та навичок.

    ПТМ безсумнівно має велике значення для розвитку дитини в процесі пізнання та розуміння навколишнього світу і , зокрема, світу техніки.

     Адже немає такої дитини, яка б не хотіла виготовити  подарунки, сувеніри своїми руками для себе, батьків, рідних та друзів.

    Тому, займаючись в гуртках, опанувавши систему певних початкових технічних і технологічних знань, вмінь та навичок, дитина отримує ключ для реалізації власних творчих задумів. А це і є метою ПТМ – розвиток творчих здібностей, пізнавальної та розумової активності дитини через залучення її до технічної творчості.

    Отже, основне завдання керівників гуртків ПТМ – це надання дітям максимальної можливості для прояву творчої фантазії при виготовленні будь-якого виробу, навіть найпростішого. А саме: різноманітність матеріалів, що застосовуються при виготовленні виробу, способи і прийоми виготовлення, оформлення та застосування виробу тощо.

    Відомо, що навчально-тематичний план ПТМ включає в себе багато розділів та безліч різноманітних тем, а саме : розділ "Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів ”- є досить привабливим, як для дітей так і для мене, як керівника гуртка.

    Адже,  провідна діяльність дітей – це  гра. Вона формується під час навчання та виховання дитини, є супутником дитинства. Гра допомагає дітям засвоїти досвід людської діяльності.

    Іграшка, супроводжує дитину з перших днів життя та займає в її світогляді важливу роль. Саме через іграшку дитина пізнає світ навколо себе.

    В даній методичній розробці - пропоную виготовити  сувенірну фото  - рамку,  оздобленою квітами  та листочками з крепованого паперу.

     

    Розділ І

    1.1 Історія виникнення іграшки та її роль в особистості дитини.

     Відомий колекціонер і знавець іграшки Г. Блинов зазначає, що першими дитячими іграшками були - випадкові предмети: камінці, шишки, сухі гілочки; такі "іграшки" взяли свій початок з появою людини на планеті.

              В далекому минулому, іграшка як предмет  дитячої гри, масово не вироблялась. Проте глиняні, дерев'яні, ганчіркові та з інших матеріалів ляльки, звірі, птахи, фантастичні істоти, якими діти можуть гратися  створюються винятково, як атрибути культу - тотеми, образи духів предків, божества різних явищ, стихій , талісмани та обереги  тощо.

    Ці предмети відокремлює від дитячої іграшки не форма, не зовнішній вигляд, а функції, які тісно зв'язані із світоглядними критеріями, суспільними інтересами, комунікативними, виробничими та обмінними принципами і нарешті із ступенем цивілізованості тієї, чи іншої людської спільності. Підтвердженням такому явищу є -  археологічні знахідки, які дають підставу вченим, доводити, що найдавніше ремісниче виготовлення іграшок, як вид творчої діяльності, було поширене ще за 2000 років до нової ери у давньому Єгипті.

             Стародавні рабовласницькі суспільства Єгипту, Греції та Риму залишили наступним поколінням безцінні скарби матеріальної і духовної культури. Чимало цікавого зустрінемо ми, вивчаючи іграшку, як невід'ємну частину стародавнього світу, яка  виступає своєрідною ілюстрацією епохи.

    Першою іграшкою дитини в давнину були - трещітки. У Стародавній Греції та Римі новонародженому дарували - трещітки, постукуючи ними, матері і годувальниці наспівували колискові пісні; проте іграшки  мали ще інше призначення та застосування їх в побуті.

     Від первісних часів збереглося повір'я, що трещітки своїм звуком відганяють злих духів і тим самим оберігають дитину. Багато іграшок різних видів було знайдено під час  розкопок в давньоримському місті -  Помпея. Це такі іграшки як: трещітки, кретала, сістром. Трещітка, складається: - з невеликого диска на рукоятці, забезпеченого бубонцями. Кретала  виготовляли з дерев'яних,  або металевих пластинок, з'єднаних на одному кінці. Пристрій сістром складається: з двох поперечних стержнів, на яких розміщені  три металевих платівки, які відтворюють звук при русі стрижнів.

             Найкращі ранні, відомі нам іграшки Стародавнього Єгипту датуються серединою III тис. до нашої ери. У Древньому Єгипті ми вперше зустрічаємо іграшки з нескладним механізмом руху, це -  "Крокодил" і "Тигр", стародавні майстри зображали їх з великим знанням звичок і характеру. Мініатюрні дерев'яні іграшки за допомогою нескладного дротяного механізму, що приводиться в рух рукою дитини, відкривали пащу.

    Найбільша подія гомерівської Греції - Троянська війна - знайшла відображення не тільки в літературі, а й в мистецтві виготовлення іграшок. Так нам відома іграшка " Троянський кінь", яка, можливо, копіювала в мініатюрі величезного коня, за допомогою якого мудрий Одісей взяв Трою.

    Звичайно, багато дерев'яних іграшок не дійшло до нашого часу, збереглися лише з глини, кістки і металу. На мініатюрному античному посуді, що зберігається в Ермітажі, знаходимо зображення дитячої двохколісної каталки з довгою ручкою і маленьким чотирикутним кузовом на осі, куди могла сісти дитина.

    Найдавніші єгипетські ляльки були похоронними дарами і покликані окрасити  самотність померлого. Вважалося, що людські зображення можуть оживати і впливати на долі людей. Античні Греція та Рим залишили нам досить велику кількість ляльок. Багато яких продовжували носити культовий характер. Дівчата дбайливо зберігали ляльки до заміжжя, а напередодні весілля приносили їх в дар богиням: Артеміді та Венері. Проте існували  ще ігрові ляльки, які виготовлялися  з глини, дерева і часто були рухомі. Руки і ноги кріпилися до тіла за допомогою ниток і палиць. Більш ретельно, з дорогих матеріалів, виробляли - ляльки для дітей знаті.

    Особливу роль, як у житті дітей, так і дорослих відігравали - ляльки -маріонетки. За допомогою ниток, ляльки почали робити більш цікавими, які рухалися.

     Зазначимо, що у досить недалекому минулому, у селах (України, Росії, Кавказу, Середньої Азії) іграшка, особливо лялька, служила для  обрядових та ритуальних дій, магічних маніпулювань. Але ж подекуди й нині, вона не втратила цих властивостей, ще й набула нових,  от весільна ритуальна лялька, що сидить на капоті машини з молодими.  Ця лялька, безперечно,  становить модифікований на сучасний лад,  давній образ богині родючості.

    Цілком жіночою справою вважалося (проте з поодинокими вийнятками)  створення ляльок з тканини, іграшок з сиру, тіста. До того ж, серед іграшок, які зображають людину - ляльки з тканини, трави, соломи,  глиняні: "пани", "куми", "сусідки", "барині" - переважну більшість становлять жіночі образи. 


    Розділ ІІ

    2.1 Види іграшок.

             Тривала історія розвитку, різноманітність іграшок за змістом, оформленням, призначенням, матеріалами, з яких вони виготовлені, є основою класифікацій їх  ознаками  та критеріями. Наприклад, у своїй класифікації іграшок  А.Макаренко послуговувався критерієм взаємозв'язку їх технологічної готовності з виховними, розвивальними можливостями, які виникають при використанні іграшок.

    Це дало підстави виокремити серед них такі три типи:

    готові іграшки (ляльки, машини та ін.) -  ознайомлюють дитину з предметами навколишнього світу, розвивають уяву;

    напівготові іграшки (розрізні картинки, кубики, конструктори, розбірні моделі) - сприяють розвитку логічного мислення;

    іграшки - матеріал (пісок, глина, дерево, картон, папір), використання яких забезпечує творчу діяльність дитини.
             З огляду на специфіку впливу різних типів іграшок на розвиток дитини  А.Макаренко вважав необхідним компонувати їх, використовуючи готові іграшки разом із саморобками, різними матеріалами.
             Більш детальну класифікацію іграшок, яка ґрунтується на їх використанні у різних видах ігор, запропонувала російський педагог Євгенія Фльоріна (1889—1952).

    Ця класифікація охоплює:

    моторно - спортивні і тренувальні іграшки (м'яч, обруч, кеглі, пірамідки, мозаїка та ін.) - вони розвивають спритність, окомір, слух, зосередженість, винахідливість, увагу, підвищують моторну активність. Використовуючи їх, необхідно враховувати вікові особливості, сили дитини;
             — сюжетні, іграшки - образи (люди, тварини, транспорт, меблі тощо) - сприяють розвитку сюжетно - рольових ігор, розширенню й уточненню уявлень, соціального досвіду дитини.
    Найважливіша, найдавніша і найпопулярніша серед них лялька. Особливе значення її у житті та грі дитини зумовлене тим, що вона зображує людину. Використовуючи її у грі, діти відображають життя, діяльність, стосунки людей;
             творчо - трудові іграшки (напівфабрикати, з яких дитина створює образ і потім грається). До них належать різноманітні будівельні матеріали, конструктори, розбірні моделі. Особливість використання їх полягає у необхідності дитини перед початком гри звести споруду. Це розвиває конструкторські здібності, сприяє трудовому вихованню;

    технічні іграшки, ознайомлюють дитину з технікою, формують уявлення про неї, розвивають творчість, винахідливість. Їм властиві умовність, відтворення загальних функцій машин і механізмів, здатність відтворювати у грі основні функції предмета. Технічні іграшки можуть бути сюжетними (ознайомлюють дітей із зовнішнім виглядом технічних предметів: підйомний кран, транспортер тощо); такими, що демонструють дію фізичних законів, процеси (іграшкові фотоапарати, калейдоскопи, моделі літаків тощо), що передбачають дитяче конструювання і технічне винахідництво (конструктори, будівельні матеріали,напівфабрикати);

    настільні ігри - спрямовані  на вирішення різноманітних дидактичних завдань: розвиток кмітливості, винахідливості, уваги, швидкого орієнтування у формі, кольорі, розмірі, логічного мислення. До них належать:  парні картинки, лото, шашки, шахи, ігри - подорожі тощо;

    веселі іграшки. Будучи заснованими на принципі несподіваності, вони призначені для забави, розваги, їх не можна використовувати в будь - якій грі. Такі іграшки радують дітей несподіваними рухами, звучанням-зайчик, що стрибає; клоун, який перевертається на драбинці; соловейко, що співає та ін. До них належить багато народних іграшок;
             — музичні іграшки (трещата, цимбали, ксилофони, брязкальця  та ін.). Розважаючи дітей, вони одночасно розвивають музичний слух;

    театральні іграшки (персонажі тіньового і лялькового театрів, набори для ігор - драматизацій,  іграшкові прикраси тощо).  Призначені здебільшого для дітей старшого дошкільного віку, збагачують художнє сприймання;
             Класифікують іграшки за:

    станом готовності (готові, збірно - розбірні, заготовки і напівфабрикати для іграшок - саморобок, набори різних матеріалів для створення іграшок - саморобок);

    видом сировини  ( дерев'яні, пластмасові, металеві,  з тканини,  гумові,   з паперу і картону,  з кераміки,  порцеляни і фаянсу,   з дерев’яних матеріалів, пап'є - маше, з нових синтетичних матеріалів);

    розміром (дрібні — від 3 до 10 см, середні — від 10 до 50 см, великогабаритні — відповідно до росту дитини в різні вікові періоди);

    функціональними властивостями (прості, без рухливих деталей, з рухливими деталями, механічні, у т. ч. із заводними та інерційними механізмами); гідравлічні; пневматичні; магнітні; електрифіковані, зокрема електротехнічні, електромеханічні, радіофіковані, на електронній елементній основі; електронні (на комп'ютерній основі); набори іграшок або деталей, пов'язаних між собою за призначенням або функціональною ознакою; ігрові комплекти, поєднані спільною темою;

    художньо-образним вирішенням (реалістичні, умовні, конструктивні).
      
          У виховному процесі іграшка має бути представлена у всій багатоманітності, а її використання слід пов'язувати з віком дітей, завданнями виховної роботи, індивідуальними особливостями вихованців.


                Розділ ІІІ

    3.1 Майстер-клас

     « Виготовленню сувенірної фото рамки »

    Я пропоную виготовити  рамку для фотографії розміром 10 х 15 см.

    Для роботи підготуйте: картон товщиною 1мм (можна використовувати картон з коробок, в яких привозять папір для офісної техніки), декоративний гофрокартон, крепований папір, олівець, лінійка, клей, ножиці, щіточка для клею, кутник, дирокол.

      Спочатку зробіть основу рамки. Основу для рамки виготовляємо з картону, на який за допомогою кутника лінійки та олівця переносимо розмітку прямокутника необхідних розмірів.

    Такого ж розміру виріжте прямокутник із декоративного картону. Розмітьте на гофрокартоні (декоративному картоні) прямокутний отвір,  розміром фотокартки, в нашому випадку 10 х 15 см та виріжте, відступаючи з боків та знизу однакову відстань, зверху – трохи більшу (фото 3 ). Рамка має бути більшою за фото на 1,5 - 3 см (для кожної сторони).

    Зробіть ніжку опору, на яку спиратиметься рамка. Із картону виріжте широку смугу прямокутної форми. З одного кінця зріжте, з іншого – перегніть.

    Приклейте зігнутий кінець до прямокутника 

    Тепер почнемо декоративне оздоблення рамки.

    На заготовці із декоративного картону вгорі (де ширше)пробийте дироколом дірочки. Візьміть атласну стрічку та протягніть її крізь отвори.

    Дійшовши до краю, зав’яжіть на бант

     З’єднайте верхню та нижню частину рамки клеєм ПВА. Його наносьте тонкими смужками по боках та знизу. Покладіть зверху щось важке та дайте висохнути.

    Крепований папір рожевого кольору наріжте широкими смугами(3шт.). Скрутіть кожну джгутом, але не туго   Також скручений папір використовуємо для оздоблення вирізаного прямокутника під фото.

    Сформуйте із жгутів розеточки. Кінчики закріпіть клеєм .

    Крепований папір  фіолетового кольору наріжте короткими смугами (9шт.)  . Один кінчик зімніть гармошкою та склейте, інший обріжте ножицями у формі листочка.  Приклейте по три листочки у трьох кутах так, щоб вони «дивилися» у різні боки. Візьміть розеточки та приклейте на листочки у кутах.

    Рамочка готова!    Успіхів у творчості!!!